MDK podczas kwarantanny – relacja z pracy zdalnej

W czasie kwarantanny Młodzieżowy Dom Kultury był zmuszony zawiesić stacjonarne zajęcia dydaktyczne. W tej sytuacji rozpoczęliśmy pracę zdalną z naszymi wychowankami. Nauczyciele pracowali z dziećmi i młodzieżą wykorzystując telefony, pocztę elektroniczną, komunikatory i internetowe platformy. Relacje z podejmowanych działań można było śledzić na bieżąco na naszym profilu na Facebooku.

A oto, co się działo w skrócie:

AKADEMIA MŁODYCH REPORTERÓW
Młodzi dziennikarze potrafią sobie radzić w różnych warunkach, dlatego bez problemy odnaleźli się w kwarantannowej rzeczywistości. Pracując indywidualnie w swoich domach, przygotowywali brakujące artykuły do gazety Hajdpark, a także redagowali te, które powstały już wcześniej. Dzięki komunikatorom można było na bieżąco konsultować się z nauczycielem i nanosić ewentualne poprawki. Choć tych ostatnich było niewiele.


BALLO
Zespół Tańca Jazzowego BALLO w kwietniu włączył się w światowe obchody Międzynarodowego Dnia Tańca. Z tej okazji zorganizowana została m.in. wirtualna wystawa fotografii „Chwila tańcem wypełniona”, autorstwa Anity Marciniewicz-Wanarskiej. Na kilkudziesięciu kadrach znalazło się dziesięć lat istnienia BALLO. Szóstego maja rozpoczęły się zajęcia indywidualne. W spotkaniach „Jazz z przedszkolakiem” brały udział dzieci z najmłodszej grupy BALERINKA. Również w maju Mini Formacja BALLO ART zakwalifikowała się do końcowego etapu konkursu Młody Talent Roku zorganizowanego przez Redakcję Nowego Tygodnia i Fundacji Młode Talenty. Konkurs trwa – zachęcamy do głosowania na nasze zdolne tancerki. Maj to również miesiąc, w którym rozpoczęły się treningi nauczyciela z małymi grupami BALLO II, BALLO JUNIOR oraz BALERINKA.


COLOR WHEEL
Uczestnicy zajęć plastycznych byli zachęcani i motywowani przez nauczyciela do działań twórczych poprzez rozmowy telefoniczne, SMS-y, e-maile oraz przesyłanie materiałów stanowiących inspirację do wykonywanych prac. Mogli liczyć na pomoc w wyborze i realizacji zadań, wskazówki, korektę i ocenę stopnia realizacji. Nauczyciel na bieżąco odpowiadał na pytania podczas kontynuacji zadania plastycznego. Pomagał też w rozwiązywaniu problemów plastycznych oraz wspierał młodych artystów w dążeniu do wyznaczonych celów. W efekcie powstało sporo prac, z których część prezentowana była na naszym profilu na Facebooku.


DANCE TEAM
Tancerki z grup tańca nowoczesnego kontaktowały się zdalnie za pomocą platformy ZOOM.
Dzięki takiej formie komunikacji udało się popracować nad kondycją, gibkością oraz koordynacją ruchową dzieci. Dodatkowo uczestnicy zajęć uczyli się nowych kroków tanecznych, z których – po powrocie do zajęć stacjonarnych – powstanie choreografia. Wytężonej pracy towarzyszyło dużo pozytywnej energii, uśmiechu, radości i zabawy.


FRESH BOOGIE TWIST, MINI BOOGIE TWIST, BOOGIE TWIST KIDS, SWING DANCE KIDS I SWING DANCE JUNIORS
Tancerze dzięki prowadzonym zdalnie zajęciom nie przerwali ani przez chwilę nauki tańca. W ciągu tych kilku tygodni realizowali program poprzez zadania taneczne przekazywane drogą elektroniczną: począwszy od rozgrzewki jazzowej, poprzez przypominanie sobie poszczególnych choreografii, doskonaleniu kroku boogie do nauki nowej zumby. Dzieci każdego dnia mogły uczestniczyć w zajęciach, a postępy można obejrzeć na filmikach umieszczanych na facebookowym profilu MDK. Szczególnie cieszy, że do tanecznych popisów namówiły swoich bliskich: rodziców i rodzeństwo. Od 18 maja najmłodsi tancerze biorą udział w zajęciach stacjonarnych w MDK.


KLUB BOOGIE TWIST
Dzięki połączeniom z wykorzystaniem aplikacji skype nauczyciel prowadził regularne zajęcia zdalne z poszczególnymi grupami. W ten sposób tancerze m.in. analizowali turniejowe utwory muzyczne boogie woogie slow i fast pod kątem interpretacji muzyki, struktury, rytmiki i akcentów muzycznych. Tworzyli też wspólnie choreografie turniejowe. Zdalne zajęcia nie ograniczyły się tylko do tego. Uczestnicy wspólnie – ale każdy z własnego domu – uczestniczyli w seansie filmowym. Obejrzeli film „Swing kids”, a następnie próbowali swoich sił w przygotowaniu jego recenzji.


MODNA SZTUKA
Ostatni czas upłynął uczestnikom zajęć pod hasłem aranżacji. Organizowali swój dzień na nowo, projektowali własną przestrzeń, odmieniali też wnętrze pracowni. Ten czas uświadomił nam jak ważny dla nas jest kontakt z kulturą i sztuką. Gdy sami ją tworzymy, gdy otaczamy się nią we wnętrzu, gdy inspiruje nas do wspólnego dialogu.


MŁODZIK
Członkowie koła turystyczno-krajoznawczego poszerzali wiedzę o naszym regionie oraz o innych częściach kraju. Rozwiązywali testy wiedzy o Chełmie, powiecie chełmskim, Poleskim Parku Narodowym, Lubelszczyźnie i innych regionach Polski. Doskonali umiejętności rozpoznawania na fotografiach zabytków, drzew oraz innych gatunków roślin i zwierząt. Rozwiązywali zadania topograficzne i ćwiczyli z mapą. Tę wiedzę i umiejętności będą wykorzystywali podczas rajdów, wycieczek i innych wypraw w teren, na które wszyscy turyści tak bardzo czekają.
Orkiestra Wszystko Gra


ORKIESTRA WSZYSTKO GRA
Podczas kwarantanny Orkiestra śpiewała, grała, uczyła się nowych rzeczy, eksperymentowała i rozwijała się w zaciszu własnych domów tworząc Piosenkę Domową. Do napisania tekstu włączyli się również sympatycy MDK wymyślając wspaniałe rymy. Dzięki nim i członkom Orkiestry udało się skompletować również domowe instrumentarium. W ruch poszły garnki, szklanki, solniczki i ukulele, które zostało zamówione i „udomowione” w czasie trwania kwarantanny. Do tworzenia teledysku zaproszeni zostali wszyscy zainteresowani. Każdy mógł przesłać filmik nagrany w domu, na własnym telefonie. Gotowy teledysk zobaczymy już wkrótce.
Orkiestra podczas kwarantanny, poznawała także nowe ćwiczenia wokalne, które można wykonywać samodzielnie w domu. Dzięki temu młodzi wokaliści nie wyszli z wprawy.


PLASTELOWNIA
W ramach pracy zdalnej w pracowni powstała wirtualna Mini-Galeria Plastelowni, w której swoje prace pokazywali nie tylko uczestnicy zajęć. Ponadto dzieci realizowały zadania plastyczne: „Co w szafie słychać”, „Mój ulubiony przedmiot w kuchni” czy „Rodzinne kompozycje”.
To był także czas inspiracji. Uczestnicy zajęć oraz wszyscy chętni mogli udać się w wirtualną podróż do ciekawych miejsc w Polsce i na świecie. Dzięki propozycjom takich wycieczek, chętni zwiedzili między innymi Nowy Jork, Wiedeń, Budapeszt, Zamek Królewski w Warszawie, a także Pragę i Gdańsk.


STUDIO TEATRU WYOBRAŹNI
Uczestniczki realizując zajęcia w formie zdalnej kontynuowały próby do przedstawienia pt. „Biedna ale…”. Rejestrowały na dyktafonach swoje monologi. Efekty w formie krótkich słuchowisk zostały zamieszczone na stronie MDK.
Fragmenty audio spektaklu, którego premiera planowana jest na koniec czerwca, stanowią jednocześnie zapowiedź planowanego pokazu. Wystąpią w nim Karolina Szwalikowska, Aniela Kolenda, Magdalena Nowosad i Dominika Osieleniec.
W ramach zajęć zdalnych powstał też monodram radiowy. Jako próbę przed sceniczną prezentacją, Justyna Kaczmarska interpretowała przed mikrofonem monologi ze sztuki „Zołzy”.
Zajęcia zdalne bardzo dobrze wpisały się w roczną pracę zespołu rozwijając zdolności samodzielnego opracowania materiału literackiego i interpretacji tekstów.


 

Zobacz także